Danas je teško prihvatiti ideju da snimite fotografiju i nikad ne vidite rezultat, pošto samo škljocamo digitalnim aparatima ili pametnim telefonima, momentalno deleći snimke koje smo napravili.
Ali ako se vratimo malo u prošlost, stići ćemo u vreme kada je fotografija nastajala u analognom procesu, a vremenski razmak između trenutka snimanja i momenta kad je vidite izrađenu mogao da potraje mesecima, godinama čak i dovoljno dugo da na njih zaboravite.
A na jedan film čekalo se oko 70 godina.
- U fotografijama: Poslednji obrok pred smrt
- Sve tajne riđokosih
- Ovo su najbolje fotografije na svetu u 2020. godini
Kolekcionar foto-aparata Vilijam Fejgan nabavio je brojne kasete sa filmovima pre više godina, kad je kupio jednu Leiku IIIa.
I iako je znao da jedna od tih kaseta sadrži film, tek je nedavno rešio da ga razvije.
Kasete je napravila fabrika aparata Leika, u vreme kad je film prodavan u rolnama na veliko, a strastveni fotografi punili vlastite višekratne kasete od 35 milimetara.
Budući da se radilo o rolni filma kupljenoj na veliko, nije bilo načina da se identifikuje brzina.
I tako je Fejgan mogao samo da proceni koliko će biti potrebno vremena da se razvije film.
Pošto se posavetovao sa stručnjacima, rešio je da krene u akciju.
Sada ima 20 fotografija u negativu koje mogu da se razviju.
Stari automobili
„Obično kad razvijem rolnu filma, imam neku predstavu šta je na njemz", kaže on.
„U mračnoj komori, mogao sam da vidim samo stare automobile."
„Ali tek kad sam skenirao fotografije, stekao sam pravu sliku o sadržaju."
„Nisam bio siguran iz kog mog starog Leikinog aparata potiče ova filmska kaseta."
„Verovao sam da je iz aparata iz sredine 1930-tih."
„Prvi negativ koji sam skenirao bio je onaj sa BMV kabrioletom iz sredine 1930-tih sa naizgled bavarskim registarskim tablicama (AB 52 3287), na snežnom planinskom prevoju."
Na drugoj fotografiji se vidi hotel La Veduta, na Julirpasu, u Švajcarskoj.
Pažljivo istraživanje je pokazalo da je automobil BMV 315.
Druge ulice na fotografijama su trgovačka zona u Belađu, obale jezera Komo u severnoj Italiji (iznad) i Banhofštrase u Cirihu (ispod), što je navelo Fejgana da pretpostavke o datumima nastanka slika prebaci na rane 1950-te.
Ali najviše su ga zainteresovali ljudi.
„Pravi šok usledio je kad sam video privatne fotografije tih ljudi, žene i muškarca sa porodičnim kućnim ljubimcem, na proputovanju po Švajcarskoj i severnoj Italiji", kaže on.
Njegova velika želja je da sazna ko su ljudi na snimcima da bi mogao da im prosledi fotografije.
„Takve fotografije se obično smatraju veoma ličnim podsetnicima na srećnija vremena", kaže on.
„I zaista sam smatrao da, kao neznanac, nemam prava da ih gledam."
„A onda sam pomislio da niko nikad ne bi video te fotografije da sam bacio rolnu i da je nisam razvio."
„Razmišljao sam o godinama tih ljudi sa fotografija i mogućnosti da nijedno od njih dvoje više nije među živima."
„Smatrao sam da bi, čak i ako oni više nisu među nama, njihove porodice možda želele da vide fotografije."
„A onda sam pomislio zašto rolna filma, na kojoj su bile neke veoma lepe fotografije, nikad nije razvijena."
„Kao strastveni fotograf, uvek smatram da ljudi imaju razloga što snimaju i da fotografije beleže trenutke u vremenu koje nikad više ne mogu da se ponove, jer se takvi momenti ne ponavljaju."
Dakle, ako ima nekoga ko prepoznaje ljude sa slike, Fejgan bi voleo da mu se javi.
Možete da ga kontaktirate preko sajta Majka Evansa, preko adrese: [email protected]
Evo još nekoliko slika iz te rolne filma.
Pratite nas na Fejsbuku i Tweets by bbcnasrpskom . Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
28. 3. 2024.
Prijaviš korpuciju protiv SNS funkcionera SNS agenciji, SNS tuzilaštvo podnese tužbu SNS sudu. Pa ovo bre ni Monti Pajton ne bi smislio.
Srboljub čitalac