Južne vesti - Leskovac, Niš, Pirot, Prokuplje, Vranje - vesti iz južne Srbije

19:00, 24. 3. 2022.

| BBC News na srpskom

Film i seks: Ljubavni trougao na platnu - Žil i Džim je i danas tabu

Autor: BBC News na srpskom
Očaravajuća Žana Moro kao Katrin (na slici sa Žilom, kojeg igra Oskar Verner)
Alamy
Očaravajuća Žana Moro kao Katrin (na slici sa Žilom, kojeg igra Oskar Verner)

Romantično remek delo Fransoe Trifoa Žil i Džim, koji je 23. januara proslavio 60 godina, dugo je bio standard za filmske radnike.

Trifoova brza montaža i konstantno prisustvo naratora, kao i muzika Žorža Delerua čine ovaj film toliko uzbudljivim i inventivnim da je Martin Skorseze kasnije priznao da su Dobri momci, Kazino i Vuk sa Vol strita bili njegov pokušaj da preslika ovu drsku filmsku slobodu tokom celog filma.

Ali film Žil i Džim ne pruža samo stil, već i sadržaj, istražuje seks, prijateljstvo, ljubav, muževnost, rat i Pariz na poetski, ali i srceparajući način.

Sve to ovaj film postiže u isto vreme dok se u njemu odvija najprijateljskiji ljubavni trougao u istoriji filma.

„Radi se o veoma romantičnom filmu koji nije romantična komedija ili konvencionalna romantična melodrama", objašnjava dr Rišar Nojper, stručnjak za francuski film i profesor na Univerzitetu u Džordžiji.

„To vam je jedan neosuđujući film bez trunke predrasuda".

U rasponu od 25 godina, počevši od perioda pre Prvog svetskog rata, likovi koje igraju Oskar Verner i Anri Sere potpuno su opsednuti hipnotičkom pojavom Katrin koju igra Žana Moro.

Iako je u stvari Žil taj koji inicijalno ulazi u vezu sa Katrin, Džim je podjednako fasciniran njenom spontanošću i životnim poletom.

Baš zbog toga, on je u stanju da u njoj prepozna tugu iako se udala za Žila, dobila kćerku i sa njima se preselila u austrijske Alpe.

Uskoro, Džim i Katrin više nisu u stanju da ignorišu jedno drugog.

Umesto da pobesni zbog svega, Žil je zabrinut da zauvek ne ostane bez Katrin, pa zbog toga odlučuje da odobri njihovu vezu.

Njih četvoro jedno vreme žive zajedno, sve dok borba Džima i Katrin da dobiju potomstvo ne preraste u mentalno i emocionalno mučenje.

U seriji Emili u Parizu nailazimo na ljubavni trougao, u kojem je i njen komšija Gabrijel
Carole Bethuel/Netflix
U seriji Emili u Parizu nailazimo na ljubavni trougao, u kojem je i njen komšija Gabrijel

Iako je jasno da ljubav i osećanja prožimaju film Žil i Džim, što otkriva i naslovni lik kojeg igra Lili Kolins iz druge sezone Netfliksove serije Emili u Parizu, on je u isto vreme i tragičan i romantičan.

U četvrtoj epizodi druge sezone Žil i Em, Emili odlazi u bioskop Le Šampu da gleda film Žil i Džim.

I dok njen kolega Lik misli da je kraj filma predivan, jer njihovu ljubav čini „večnom", Emili u njemu vidi tragediju.

Postoji i veroma jak razlog zbog kojeg je Emili potresena filmom.

Ona je zaljubljena u svog suseda Gabrijela, koji je u vezi sa njenom jedinom francuskom prijateljicom Kamij.

To ne samo da u njoj stvara razdor, već i uništava njeno prijateljstvo sa Kamij i komplikuje njena osećanja prema Gabrijelu.

Utoliko je i njena reakcija na Žil i Džim potpuno očekivana.

Dobar film sa ljubavnim trouglom u sebi tera gledaoce da ponovo pretresu sopstvena osećanja o seksu, ljubavnoj vezi i samoj ljubavi.

Ljubavni trougao u seriji Emili u Parizu dokazuje da su, iako se radi o motivu koji je bio oslonac filma i televizije od dana kada su stvoreni, priče o njemu toliko ispunjene unutrašnjim i spoljašnjim dramama i konfliktima da nema dileme da će biti korišćeni i u godinama koje dolaze.

Ali dok je pop-kulturna zaostavština serije Emili u Parizu po svemu sudeći minimalna, uticaj koji je na žanr ostvario film Žil i Džim, ne može se zanemariti.

Otvorenost ovog filma prema ljubavnim trojkama - kao i Trifoov neosuđujući pogled na dinamiku ovakvog odnosa Žila, Džima i Katrin - čak i danas izgledaju kao pionirski poduhvat.

Stilski eksperimenti

„Bila je to veoma neobična otvorenost spram ovakve vrste odnosa", objašnjava Nojper.

„Trifo je zaista želeo da stvori nešto što će ljudi prihvatiti. Ali je u isto vreme to želeo da napravi u duhu francuskog novog talasa.

„On se ovde igra sa mnoštvom različitih tradicija, uticaja i filmskih stilova. Zato on u film ubacuje različita stilska oruđa, kao što su oni zamrznuti kadrovi.

„On je želeo da oni izgledaju kao nešto što bi moglo da se nađe i u nekom Godarovom filmu. Ali je, u isto vreme, želeo i da ih načini besmrtnim".

Snaga i suptilnost glavnog trija učinili su da Žil i Džim postanu opšte dopadljivi, bez obzira na ovako pionirski pristup temi.

„U različitim trenucima osećate žaljenje prema svakom pojedinačnom liku", dodaje Nojper.

„Oni su veoma krhki i ranjivi. U isto vreme, oni su i beskrajno odani. Nezaustavljivi su. I to je prava kontradikcija".

Umesto što su Žil, Džim i Katrin konstantno okovani dramom i tenzijom zbog toga što se međusobno vole, oni su u stanju da otvoreno raspravljaju o svojim osećanjima i motivima na brutalno iskren i iznenađujuće intelektualan način.

To u startu odvaja ovaj film od svih ostalih koji obrađuju temu ljubavnog trougla.

Troje glavnih glumaca (fotografija sa snimanja iz 1961.) oslikavaju suptilan i kompleksan odnos koji se razlikuje od mnogih drugih ljubanvih trouglova zabeleženih na filmu
Getty Images
Troje glavnih glumaca (fotografija sa snimanja iz 1961.) oslikavaju suptilan i kompleksan odnos koji se razlikuje od mnogih drugih ljubanvih trouglova zabeleženih na filmu

„Strukturu filma Žil i Džim vidim kao potpuno drugačiju od drugih filmova o ljubavnom trouglu koji svoje heroine suprotstavljaju interesima muškaraca koji se takmiče oko nje", kaže dr Mikela Mik, vanredna profesorka na filmskim studijama na Bridžvoter univerzitetu.

„Većina takvih filmova sa heroinom su uglavnom ženska heteroseksualna fantazija.

„One obično mogu da biraju između dva kandidata. Jedan je veoma dinamičan seksualni lik. Drugi predstavlja realan izbor.

„One nikada ne sretnu nekoga ko je u isto vreme i seksualno dinamičan i realan".

Mik ukazuje na filmove kao što su Filadelfijska priča, Sabrina,Komplikovano je i Dnevnik Bridžit Džons kao na primere u kojim ženski lik prvo odmerava, a zatim obično i bira partnera.

Ne samo da ovi filmovi na svet gledaju iz ženske perspektive, već i, kako Mik primećuje, dele zajednički zaplet koji se obično bavi „posredovanjem, izborom i istraživanjem onoga što im je bitno da pronađu kod svog partnera".

Ipak, za Mik je film „Žil i Džim sušta suprotnost".

„To je košmar u kojem nikada niste zadovoljni i u kojem nikada niste ispunjeni ljubavlju ili seksom".

I dok su kritičari uporni u tvrdnjama da je većina filmova koji se bave ljubavnim trouglom predvidiva ili čak i nerealna, postoji puno primera onih koji uspevaju da budu šarmantni, inspirativni, pa čak i iznenađujući za gledaoce.

Naročito kada podrivaju očekivanja.

Reputacija Kazablanke je opstala skoro 80 godina jer, umesto da se Rik i Ilsa ponovo nađu zajedno na kraju filma, on njoj pomaže da ode sa Viktorom, dajući tako svemu neku vrstu slatko-gorke kompleksnosti koja još izgleda relevantno.

U Diplomcu je Bendžamin u stanju da spreči da se Elen uda, ali završni kadar, u kojem oni gledaju u neizvesnu budućnost, na dirljiv način predstavlja trenutak koji nas i danas nagoni da se raspravljamo o kraju ovog filma.

Čak i Džekova smrt na kraju Titanika daje dodatnu težinu njegovoj ljubavnoj priči sa Rouz i pomaže da, bez obzira na njenu prolaznost, označi da su njih dvoje bili stvoreni jedno za drugo.

Uticaj filma Žil i Džim može da se vidi i u filmovima kao što su I ja tebi kevu, Sanjari i Les Valseuses Bertrana Blijea, da nabrojimo samo neke.

Osnovna razlika je u tome da oni istražuju seksualnost svojih likova na vrlo eksplicitan način.

Svrha scena sa seksom je, ipak, signal da su učesnici u njemu na dobrom putu da stignu do najniže tačke u svom odnosu.

„Na filmu i na televiziji, nije neuobičajeno za likove da upražnjavaju seks van svojih brakova ili da učestvuju u ljubavnim preljubama. Te granice više ne postoje.

„Ali, iz nekog razloga, granice koje se tiču ljubavnih trouglova su i dalje jasne i stabilne", kaže Mik.

„Na kraju krajeva, to nije održivo rešenje za vezu. Trougao može da bude prikazan i kao neki pozitivni pomak makar za izvesno vreme.

„Ali najčešće je prikazan kao spiralni pad u nešto što u mnogo većoj meri uznemirava".

U filmu I ja tebi kevu, posle romantičnog susreta Hulija (Gael Garsija Bernal), Tenoha (Dijego Luna) i Luize (Maribel Verdu), dvojica prijatelja koji su se dobrim delom filma hvalili svojim seksualnim avanturama, nikada više međusobno ne razgovaraju.

A na kraju Bertolučijevog filma Sanjari, Izabel (Eva Grin) postaje toliko ožalošćena time što deli ljubavnika Metjua (Majkl Pit) sa svojim bratom Teom (Lui Garel), da u jednom trenutku čak i pokušava da ubije svo troje.

U međuvremenu, u filmu Les Valseuses vidimo Žanu Moro koja izlazi iz zatvora i zatim učestvuje u trojki sa sitnim kriminalcima Žerarom Depardjeom i Patrikom Duverom.

U prvih sat vremena filma Žil i Džim, odnos trija je idiličan.

Društvo ih ne odbacuje, a i njihovi prijatelji boemi su naizgled upetljani u slične romanse.

I dok su Žil i Katrin zvanično u vezi, Džim je samo emotivno upleten u celu stvar.

Plus, zajednička ljubav i poštovanje koje on oseća prema Žilu, znače da on okleva da se i sam upusti u vezu sa Katrin.

„Žil i Džim je, po meni, više tragična ljubavna priča između dva muška lika nego tradicionalni film sa ljubavnim trouglom", kaže Mik.

„I u samom naslovu filma imamo dva muška imena - to je njihova priča. Katrin stiže kao smetnja i ultimativno razara njihovo jedinstvo".

Ali iako postoji mnoštvo stvari zbog kojih obožavamo film Žil i Džim, od njegove tehničke savršenosti do uzbuđenja vezanog za sam scenario, postoje i određeni aspekti koji su bez svake sumnje problematični kada na njih gledamo iz današnje vizure.

Naročito kada se dotaknemo Katrin.

Posle venčanja sa Žilom i rođenja deteta, Katrin ostvaruje i dugačku vezu sa Alberom (Serž Rezvani).

Zatim odlučuje da se smiri i pokuša da dobije dete i sa Džimom.

Ali kada Džim počne da se izvlači iz veze, Katrin postaje sve iracionalnija i usamljenija.

„Sve to izgleda kao da nam sam film poručuje da će za 'žene važiti ista pravila kao i za muškarce'. Ali nijednog trenutka mi u filmu ne osećamo kao da su one skrojene na taj način", objašnjava Mik.

„Film prikazuje Katrin i njenu neodlučnost u vezi muškaraca kao znak njene mentalne labilnosti i nezasitosti - što je naročito zbunjujuće i seksistički s obzirom na to da je tokom celog filma nazivaju 'pravom ženom'.

„U drugim ljubavnim trojkama, sa heroinama koje mogu da biraju između mnoštva muškaraca, češće se sugeriše da ona ima iskrenije razloge za tako podeljene simpatije".

Svejedno, Katrin, njeni nedostaci i autodestruktivno ponašanje čine glumačku rolu Žane Moro još impresivnijom.

Ona ne samo da „odbija da se uklopi u pojednostavljene pretpostavke o tome šta bi trebalo da radi", kaže Nojper, „već predstavlja oslobođenu ženu, što je bio poprilično redak prizor u tadašnjoj kinematografiji".

Postojale su i priče o romantičnoj vezi Trifoa i Žane Moro
Getty Images
Postojale su i priče o romantičnoj vezi Trifoa i Žane Moro

Pored onoga što je doprinela glumom, Moro je imala ulogu i u samom scenariju pomažući Trifou sa dijalozima i razradom likova.

Čak se pričalo i to da je tokom produkcije filma stvarni život počeo da imitira umetnost i da je Moro u romantičnoj vezi sa Trifoom u isto vreme dok je obnavljala vatrenu ljubav sa prvim mužem, Žanom Lujem Rišarom.

„Izgleda da je bilo određenih tenzija tokom snimanja filma.. Skoro svi muškarci su bili opčinjeni Žanom Moro", kaže Nojper.

„To je samo dodalo neki stvaran i ličan momenat filmu".

Šezdeset godina kasnije, kombinacija urođenog magnetizma Žane Moro i Trifoovih rediteljskih bravura, film Žil i Džim je i dalje inventivan, originalan i inspirativan kao i bilo koji drugi film snimljen sve do današnjeg dana.

Ali na kraju krajeva, popularnost ovog filma se može pripisati i njegovoj temi.

Romansa, uzbuđenje, ljubomora, razočaranje i izdaja ljubavnog trougla su ono što film Žil i Džim i čine tako neodoljivim - i toliko izbalansiranim.


Pratite nas na Fejsbuku, i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Podeli sa prijateljima