Južne vesti - Leskovac, Niš, Pirot, Prokuplje, Vranje - vesti iz južne Srbije

17:12, 2. 3. 2013.

Edikt o nama

Autor

Istoričar, pesnik i publicista

Da smo mi Nišlije takvi kakvi smo, postalo je jasno i vrapcima na grani. Uvek na isti način uspemo da izvedemo čudesnu destrukciju pre nego da nešto i iznedrimo.

Kada stvar uspemo da doteramo do besmisla posle koga ni sami o sebi ne mislimo najbolje, onda junački okrivimo Beograd (koji  nije najneviniji, ali je na našoj listi dežurnih krivaca). Čak imamo isti scenario koji decenijama ne menjamo, a radnja ide ovako:

Najpre kukamo na to kako kada neko sa strane dođe nema šta da vidi u Nišu. Nešto veliko i velegradsko bi trebalo da se napravi. Onda ovo ponavljamo kao mantru dok se ne stvore uslovi da se nešto drugačije i napravi.

Tada stupaju na scenu ''stručnjaci'', stvar se diže do belog usijanja i onda, kada se stvar smuči onima koji su hteli da odreše čekmedže, sve naglo pada u zaborav i prašinu istorije.

Ovaj scenario je naročito vidljiv u pripremama za 2013. koje su trajale još od 2001. godine. Da se podsetimo:

1. Grad je doneo odluku, posle godinu dana većanja, da na Viniku bude postavljen Hristov monogram, koji bi bio vidljiv i noću ILI umesto njega da se postavi krst. Takođe je odlučeno da spomenik Konstantinu bude podignut na mestu gde se nalazi pijaca automobila, da bi se kasnije izvršila dodatna iskopavanja na Gradskom polju i stavila pod zaštitu u zajednički kompleks sa ranohrišćanskom grobnicom kod Mosta. Svi su se složili, Država je dala novac.

2. Spomenik još uvek nije postavljen iz nepoznatih razloga. Sredstva su za njega bila odvojena pa povučena.

3. Priča sa krstom i kompleksom na Viniku je digla pola Niša na noge. Jedni su brinuli hoće li krst biti rimokatolički ili pravoslavni, drugi ko će to da farba i menja sijalice, treći da nam to uopšte i ne treba, četvrti brinuli o nehrišćanima Niša. Država,koja je preko NIP-a odvojila 100 miliona i 50 ugovorom odmah dala Gradu novac predviđen za izgradnju infrastukture, vide kako se složne Nišlije trude da oteraju celu priču iz grada pa se i sama povuče. Ode opet novac u Beograd.

4. Predstava o Konstantinu nikako nije htela u Narodno pozorište, to znaju oni koji su pregovarali sa Biljanom Vujović. Sve vreme se tražila velika predstava, jak pisac koji je u trendu - Dejan Stojiljković je ispao najlogičnije rešenje. I onda nam je skupa grandiozna predstava koju u većem delu finansira Država. Ne razmišljajući o tome da je predstava sjajan marketing agent Niša u godini kada je Nišu to najpotrebnije, zakukali smo zbog bolesne i gladne dece na predstavu (setili smo ih se samo kao aduta), pitali se gde smo tu mi kao grad, tražili dlaku u jajetu. Doduše, ulje na vatru jeste dolio v.d. direktora svojim ponašanjem tokom celog ovog projekta, ali ipak destrukcija je naša, niška specijalnost.

Imam utisak da se odnekle pojavi Konstantin zasuli bi ga kamenjem: ''Aaaa, tu si, napokon si dolijao! Ti li nam navuče na vrat ovaj Edikt!''. Stoga, iz bezbedonosnih razloga poručujem Konstantinu Velikom:

Ako si mislio, nemoj još da dolaziš. U Nišu ti je nešto pala cena!

Podeli sa prijateljima
Slični tekstovi
Komentari
Poslednji komentari
  • Nebojsa Ozimic

    12:05 // 6. 3. 2013.

    @Aca, заиста ми је жао што ову преписку сводите на партијску књижицу.Можда Вам је тај аргумент једини разумљив,баш као што мени управо тај није.И хајде да на ту пљачку ставимо тачку:ако је има,Вучић ће некога Мишковићев апартман и мени лично ће бити драго због тога. Али шта ћемо ако од пљачке нема ни П? Иначе,понављам (и овде заиста дижем руке и повлачим се из даље дискусије)НИШЛИЈЕ запитајте се зашто вам је крив писац за оних 11 милиона? Зашто вам је крив најчитанији српски писац на кога сте сви били поносни пре пар година а сада само што га не каменујете иако је његов посао и хонорар најјаснији и најтранспарентнији? Зашто, Нишлије?

    • Dexa Pantelejski

      13:21 // 6. 3. 2013.

      Ozo, nemojmo sad da generalizujemo i zbog sacice internet fantoma i kukavica koji se kriju iza pseudonima mislimo da su Nislije zauzeli neki generalan stav. Ja se, uprkos cinjenici da sam uzeo "ogromne" pare, jos uvek vozim gradskim autobusom, i mene moji Nislije cene i postuju, nigde se ne krijem niti sklanjam, tu sam da primim i pokudu i pohvalu. Jer, setimo se, upravo ono zdravo tkivo Nisa su ti ljudi koji je padaju na propagandu i podmetacine i koje neobjektivni mediji i politicke stranke uprkos svemu jos nisu sludeli, oni koji citaju moje knjige i oni koji su odgledali dve reprize predstave i ispratili je ovacijama. Oni koji mi ovih dana cestitaju na njoj. I oni koji su mi dali pravu, konstruktivnu kritku i primedbe. A ove sazaljenja vredne frustrirane internet individue bez imena, prezimena i karaktera, zaista treba ignorisati.

    • Svevladovic

      16:21 // 6. 3. 2013.

      Pantelejkovski,
      Kada te budu placali samo ti ljubitelji, citaoci i obozavatelji onda ces moci da primas samo pohvale. U medjuvremenu moras da primis i nesto drugo. I jos jedanput ponavljam: nije lepo da vredjas druge pa makar se i potpisivali pseudonimom (mada ga i ti koristis, koliko vidim). Zaista se spustas na veoma nizak nivo pa samim tim i svaku diskusiju u kojoj uzmes ucesce. Sto se mene tice, ja se potpisujem prezimenom i to smatram sasvim dovoljnim. A drugi neka ostavljaju i analizu DNK ako hoce.

  • Verica Jocić

    18:16 // 5. 3. 2013.

    @Nebojša
    Mislim da je Vaša bojazan neosnovana. Niš trenutno zahteva kompetentan lik na čelu muzeja. O tome smo dugo razgovarali i postigli prećutnu saglasnost u vrhu stranke. Dajte malo samoinicijative !

  • Pera Kvržica

    16:18 // 5. 3. 2013.

    Da li je bio raspisan konkurs za tekst predstave? Gde je bio raspisan? Na osnovu čega je grad odlučio da potroši novac baš na Stojiljkovićev tekst? Po čemu je ovaj tekst to zaslužio?

    Prva kritika se već pojavila, u Politici, iz pera renomirane pozorišne kritičarke, Ane Tasić. Kritika je izuzetno negativna, i kao glavni njen nedostatak navodi se užasno loš scenario. Ko će snositi odgovornost za to? Takođe, Tasić primećuje i da je video bim bio poptuno suvišan. Zašto je onda plaćeno 2 miliona dinara?

    • Dexa Pantelejski

      21:11 // 5. 3. 2013.

      Crni Pero, pa ti ne umes ni da lazes ubedljivo... Kao prvo, u pozoristu ne postoji takva stvar kao sto je "scenario", to cak zna i "renomirana" Ana Tasic. Pitanje: ako je Tasicka renomirana sta je onda Jovan Cirilov? A posto se mnogo razumes u pozoriste da ti otkrijem jednu veliku istinu - predstave se rade zbog publike a ne zbog kriticara. I onih sto se kriju iza pseudonima poput tebe i onih sto se potpisuju poput Ane. Inace, cak ni njoj "scenario" nije "glavni nedostatak". To znamo svi mi sto citamo Politiku i povremeno pisemo za nju. A sto nije bilo tendera za tekst? Verovatno zato sto se to nikad nije radilo u 125 godina istorije pozorista. Nije pozorisni tekst svinjska polutka. A sto sam ga piso ja? Pa zato sto sam najbolji, najlepsi i najskromniji :) A i znam ponesto o Konstantinu.

    • Nebojsa Ozimic

      21:29 // 5. 3. 2013.

      @Pera Kvržica, 1.konkurs za dramske tekstove se ne raspisuje-do sada,nikada i nigde.2.Prema saopštenju Ministra kulture grad NIJE finansijski učestvovao u ovom projektu.3. Ana Tasić je dala svoj prikaz,sačekajte i druge - ili unapred verujete u svaku lošu kritiku? 4.Nisam Dejanov advokat ali sami komentari,skoncentrisani više na dramu nego na bilo koji segment kolumne,najviše govore u prilog iznetih tvrdnji.DESTRUKCIJA...

    • Sai Baba

      21:53 // 5. 3. 2013.

      Dexo,znas sta si ti,ti si be Konstantinov rodjak sa sela.

    • Pera Kvržica

      23:01 // 5. 3. 2013.

      Ovo nije obična predstava za redovan repertoar već državni projekat, koji, kao i svaki državni projekat, zahteva tender, ili u ovom slučaju - konkurs, pri biranju izvođača radova. Ovo je ozbiljna zloupotreba javnih sredstava.

      Stojiljkovićevo "poznavanje Konstantina" ne bih komentarisao. Vikipedija je keva.

    • Pera Kvržica

      23:09 // 5. 3. 2013.

      Hahaha, Ćirilov je rekao da je predstava odrađena: "čestito i profesionalno, ali ne kompleksno." Drugim rečima, to vam je kao kad je Dragan Jeremić dao Ivi Anrdiću svoju knjigu i pitao ga za mišljenje, a ovaj odgovorio da su slova krupna. :)

      Pored takvih komplimenata, kritike nisu ni potrebne.

    • Svevladovic

      00:30 // 6. 3. 2013.

      Nebojsa,
      Ne slazem se da je puka destrukcija u pitanju. Pre bih rekao da se radi o strogoj kritici koja je nezaobilazna pogotovu kada se jos pre premijere predstava kompromituje od strane mnogih - od V.D. upravnika pozorista pa do pozorisnih kriticara i opozicionih politicara.
      Finansijerima ovog "cirkusa" ni do danas niko nije podneo racun pa otuda i ovoliki gnev. Reci ministra Petkovica ne treba izvlaciti iz konteksta, nije korektno. Na kraju krajeva, on je samo jedan od politicara kojima sa razlogom niko vise nista ne veruje.
      Dexi bi bilo bolje da se povuce iz javnosti na neko vreme umesto sto salje iritirajuce smajlice onima koji mu finansiraju projekte.
      I, koliko vidim, ovde ste izgleda samo Vi i Dexa protiv ostatka sveta. Nego, jeste li Vi pogledali predstavu?

    • Dexa Pantelejski

      09:19 // 6. 3. 2013.

      E, pa taj film nece da gledas...

    • Nebojsa Ozimic

      09:59 // 6. 3. 2013.

      @Svevladovic,изјава министра Петковића није извучена из контекста.Како постоји целокупан снимак те конференције на Јутјубу,прилажем га као доказ ;)Представу још нисам гледао имајући у виду да је неопходно да се глумци разиграју па сам карте узео за 11.3.
      Помињете строгу критику.Чију,незадовољне јавности која говори о представи? Па задатак опозиционих странака и јесте да буду опозиција постојећој власти! Из искуства знам да писац текста НЕ ОДЛУЧУЈЕ о финансијама представе; његов посао је да непосредном погодбом (која пролази Управни и Надзорни одбор, Скупштину Града па када-ако се одобри враћа се у Позориште које онда склапа уговор са писцем.Достављањем рукописа он даље нема везе са целокупном даљом причом, баш као и кројач који сашије костиме - свако ради свој део посла.Зашто је у Нишу најпрозиванији Дејан, није ми јасно.Коме је требала измишљотина о 15000 евра хонорара? Нишлијама? Зашто? Да би рекли колико су незадовољни сопственим животом.

    • Nebojsa Ozimic

      10:06 // 6. 3. 2013.

      Још нешто,Свевладовић. Не бих рекао да смо Дејан и ја једини у овој преписци другачијег мишљења.Погледајте коментаре с почетка.

      Нисам приметио НИ У ЈЕДНОМ ЧЛАНКУ конструктивну критику и то ми смета као човеку. Зато је натала ова колумна

    • Dexa Pantelejski

      11:19 // 6. 3. 2013.

      E, moj kolega Ozimicu, pa zar stvarno mislis da u dijalogu sa dokonim zavidljcima i pljuvacima svega postojeceg moze da se igra na zdrav razum i cinjenice? Tacno sam znao da ce nakon sto iz grada odu reditelj, glumci, kostimograf na red doclazim ja sa svojim "ogromnim" i neisplacenih honorarom za 4 meseca tvrde rabote. Ali ne, mi koji se ne bavimo fizikalijom ili politikom, svoj dohodak ne zaradjujemo, mi ga "uzimamo". Citanje stotina stranica istorijske gradje, pisanje teskta i mesec i po dana svakodnevnih proba nije rad. Jos mi porucuju da se povucem, kako bi im dao vise prostora da pljuju i klevecu. E, pa ne nece moci gospodo, makar neki od vas precrkli od ljubomore.

    • Pera Kvržica

      12:29 // 6. 3. 2013.

      Ma da, svi u stvari zavidimo Deksi, zato se ljutimo. Paz' da nije.

      Nema ovo nikakve veze sa ljubomorom, nego sa neopravdanim trošenjem javnih sredstava - dakle sredstava svih nas. Neko je lepo rekao da bi Deksa mogao da bude malo pristojniji u razgovoru s ljudima koji ga finansiraju - a to smo svim mi, što kao građani Niša, što ka građani Srbije.

      Konstruktivna kritika? Evo je. Dejan Stojiljković je vrlo slab, ali komercijalan pisac, u rangu Ljiljane Habjanović-Đurović. Sve dok piše i prodaje samo svoje knjige, to je stvar koja se tiče samo njega i njegovih čitalaca. Ali kada mu se, bez konkursa, daju državne i gradske pare, to postaje problem svih nas.

      Predstava je strašno loša i Ana Tasić je našla dobru reč da je opiše - slikovnica. Tekst je prosto ispod svakog nivoa, i njegova ispraznost uzaludno pokušava da se prikrije dvomilionskim video efektima.
      Niko nas, kao građane, nije pitao na šta smatramo da naš novac treba da se troši povodom prosave, a onda smo dobili ovu katastrofu.

    • Pera Kvržica

      13:40 // 6. 3. 2013.

      Samo da dodam da se za novac potrošen na ovu nakićenu školsku priredbu ("Keeevo, kevo!"), mogla srediti Medijana, ili narodno pozrište, ili uraditi bilo šta od trajnog značaja za grad, umesto jednokratne pomoći za Dejana Stojiljkovića, Juga Radivojevića i Dorijana Kolundžiju. Toliko.

    • Svevladovic

      13:46 // 6. 3. 2013.

      Nebojsa,
      Mislio sam da za razigravanje glumaca sluze probe. Nisu imali puno vremena pa ce se valjda razigrati do sledece sezone. Ipak verujem u onu "sto je brzo to je i kuso".
      Mislim da je glavni osnov za ovu "destrukciju" skrivanje troskova. Finansijeri imaju puno pravo da znaju sta i koliko placaju. Razumem da ste se stavili u zastitu svog prijatelja ali razumite i Vi da gradjani zele samo istinu. To im niko do danas nije pruzio pa ni Vi ovim clankom.
      Namerno kazem "prijatelj" jer za razliku od Pantelejkovskog ne smatram da ste kolege. Koliko znam Vi ste skolovani istoricar a sta je on ne znam i ne interesuje me.
      I ne pisu svi citaoci komentare. Po meni su merodavniji glasovi (+ ili -).

    • Svevladovic

      13:46 // 6. 3. 2013.

      Pantelejkovski,
      Zelim ti svaku srecu u pisanju knjiga. Pisi sta hoces i prodaj kome hoces. Ali kad se nakacis na moje pare treba da budes makar malo pristojniji.
      Drzak si u javnim nastupima pa nemoj da se cudis sto te Nislije ne vole. To sto ti nazivas ljubomorom je zapravo reakcija javnosti na tvoje neprimereno ponasanje.
      Dao bih ti jedan besplatan savet ali cu ga zadrzati za manje sujetne sugradjane.

    • Pera Kvržica

      14:06 // 6. 3. 2013.

      U meuvremenu se pojavila još jedna kritika "Konstantina", ovaj put iz pera Nenada Obradovića. Da vidimo šta kaže:

      "Dramska struktura na sceni poprima razmjere karikature, s obzirom da se ne nazire jasna dramaturška linija niti čvršći redateljski koncept. Na sceni se smjenjuju prizori iz Konstantinova života, koji se prikazuje u tri životne dobi, dok ostali likovi zauzimaju tek neznatni tijek radnje. Pokušavajući da lik Konstantina izdigne na pijedestal i njegovu tjeskobu prikaže kao 'put prema nebu' predstava postaje tek skica njegova lika, jer se od prenatrpanih motiva, priča i bezličnih figura koje 'šetaju' scenom gubi bilo kakav dojam studioznijeg skiciranja ličnosti cara Konstantina."

      Dakle, do sada imamo dve kritike, obe izrazito negativne, sa posebno negativnim kvalifikacijama teksta predstave. Dakle, kritika je za sada, 100% negativna.

Pošalji komentar:

Vaš komentar će biti objavljen po odobrenju od strane administratora.

Vaš komentar je uspešno poslat i biće objavljen nakon što ga odobri neko od naših administratora.

Ukoliko želite da Vaš komentar bude odmah objavljen, možete se prijaviti preko svog Google, Facebook, Twitter ili Yahoo naloga.

Došlo je do greške pri dodavanju komentara
Preostalo ti je 400 karaktera

Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.

Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.

Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Južnih vesti se možete obratiti ovde: admin {at} juznevesti {dot} com.

Naši autori

Pronađite nas na: